کد مطلب:261468 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

گناه و کوتاهی عمر
در كنار بیان آثار عبادت، امام حسن عسكری علیه السلام از طریق تشریح و توضیح آثار گناه نیز، جلوه هایی از هدایتگری خود را به نمایش گذاشته است.

حضینی به سند خود از عبدالحمید بن محمد و محمد بن یحیی خرقی روایت كرده كه نزد ابوالحسن علی بن بشر كه مریض بود رفتیم. وی از ما خواست برایش دعا كنیم و نامه اش را توسط شخص مطمئنی نزد مولایمان ابومحمد حسن بن علی علیهماالسلام بفرستیم. گفتیم نامه ات كجاست؟ گفت: كنار بسترم. ما دستمان را زیر سجاده اش بردیم و نامه اش را برداشتیم و گشودیم تا بخوانیم. در همان آغاز نامه چشممان به دست خط امام علیه السلام افتاد كه مرقوم فرموده بود: ما نامه ات را خواندیم و از خدا بهبودی تو را خواستیم. خدای متعال از حالا چهل و نه سال به عمرت افزود. خدا را شكر و سپاس گوی، در این مدت كارهای نیك و آنچه دوست داری انجام بده و اگر به گناه آلوده شدی از كوتاه شدن عمر خود ایمن نباش؛ زیرا خداوند آنچه بخواهد انجام خواهد داد.

گفتیم: ای علی! سرور و مولایمان نامه ات را خوانده و جواب هم داده است. این هم دست خط ایشان است. وی همان لحظه از جای برخاست و رضایت كنیزش را جلب و او را به عنوان صدقه آزاد كرد و پس از سه روز حواله ای از ابوعمر عثمان بن سعد عمری سمّان از سامرا به یكی از بزرگان كرخ رسید كه اموالی را برای علی بن بشر ببرد. وی آن اموال را شمرد و دید سه برابر اموالی است كه صدقه داده است و این از معجزات حضرت بود.

[1] .


[1] هداية الكبري، ص341.